Min första tentavakt

I fredags gick jag upp lite efter kl 6 på morgonen för att åka in till Koreanskainstitutionen och sitta tentavakt för 4 olika tentor, alla samlade i Aulan. Kristendomens historia i Japan, Koreanska 1, Koreanska 3 och Koreanska 5. Jag åkte så att jag kom in rätt tidigt innan tentan började, gick på pressbyrån och köpte mig lite frukt och vatten, samt åt frukostmacka och drack kaffe på McDonalds innan jag styrde min kos uppåt Kräftriket. Hämtade ut tentorna i Eunahs postfack och gick upp till Aulan. Där stötte jag på mitt första problem: var sitter lysknappen? Efter fem minuters febrilt letande fick jag skamset gå ner till receptionen och fråga om det, och det visade sig att den satt utanför dörren, på andra sidan salen. Johopp. När jag löst det satte jag igång att sortera tentorna, fixade och hade mig. Sen släppte jag in eleverna ca 10 min innan tentan skulle börja, för att jag skulle ha god tid på mig att dela ut det. Lättare sagt än gjort. Detta är en kort resumé:

• Någon räcker upp handen när jag delar ut första tentan, jag ger människan ett prov och då möts jag av ett argt "Men jag vill inte ha den här tentan!", varpå jag "nähä, men varför räcker du upp handen när jag kommer med den då?" Svaret blev: "Jag vill ha två extrapapper att skriva på!". 3 ggr är han på mig medan jag delar ut tentor dessutom. Ursäkta, men det finns andra elever i rummet förutom du, vänta 5 min? - No more further comments.

• Jag delar ut fel tenta till två elever för att de tror att delkurs modern standardkoreanska 5 är samma som Koreanska 5. Lätt hänt! Nästa gång måste jag vara tydligare så att det inte blir fel! Löste sig tack vare att en uppmärksam elev insåg att det var alldeles för lätt för dem!

• En elev ville inte ha några av tentorna jag försökte dela ut till honom. Det visade sig att han skulle skriva tenta i kinesiska. "Nåt sånt har vi inte här", sa jag och körde iväg honom till kinesiskainstitutionen, haha.

På det stora hela gick det ändå väldigt bra. Inga större fadäser och trevligt att kunna hjälpa eleverna med frågor och dylikt. Till nästa gång har jag dessutom fått in rutinen lite bättre. Ser redan fram emot det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0