Kabel-TV, del 1 - Tutti Frutti

Ända sedan jag var 8 år och satt bänkad framför TV:n, de hade precis grävt upp gatan utanför och vi hade fått kabel-TV. Det ni kids som är födda på 90-talet, DET var jävligt revolutionerande back in 1989, haha. Skämt å sido, jag fick äran att bekanta mig med kanaler som MTV, The Childrens Channel (TCC), Cartoon Network, Discovery Channel, TV3 etc.

Jag kollade alltid på TV3. Något av de program som var mest spekulära torde väl varit Tutti Frutti, som TV3:s VD Jan Stenbäck köpt in, antagligen för att roa och chocka publiken.

Den största chocken var väl inte just nakna tuttar, utan programledaren Bruno Wintzell, i mitt tycke en riktig snuskgubbe som vältrade sig i och totalt pajjade programledare nr 2:s, Dominika Peczynski:s stjärnglans. Att Peczynski nuförtiden är Sveriges vackraste kvinna (och har så alltid varit) samt en otrolig businesswoman är en annan femma, back in those days var hon medlem i Army of Lovers och halkade av någon anledning in i denna snuskgubbesåpa.

Upplägget var enkelt; unga tjejer som fröken Ananas, fröken Blåbär etc, visade bröna på bästa sändningstid. Allt under Bruno Wintzells glada applåder och stenade kommentarer. Självklart var det ett spel som hägrade i bakgrunden med regler och allt, men det enda man som tittare (och småfascinerad 12-åring) såg, var ju givetvis en massa tuttar, samt den vidrige Wintzell som gav en mardrömmar av sällan skådat slag. Självklart var inte programmet långlivat, däremot omdebatterat. Själv tyckte jag att det var himla kul, men jag förstår inte varför mina föräldrar lät mig titta på det. Kanske för att det var så banalt och oskyldigt.

TV3 gick tidigare ut i år med att man skulle göra en återupplivning och att Peczynski och Robert Ashberg skulle leda kalaset. Dessutom skulle alla frökerna frukt få sällskap av herr Banan, Gurka, Jordnöt och Zuccini. Detta var såklart ett aprilskämt från kanalens sida. Men någonting säger mig att det torde vara svårt att få någon att ställa upp på att vara herr Jordnöt. Better leave it be then.

Kommentarer
Postat av: Niklas

Själv fick jag aldrig se detta, har bara sett lite klipp på YouTube, men det verkar ju ha varit helt obetalbart. En annan serie som mina föräldrar (läs: Carina) tyckte var olämplig var "V", så där gick man miste om många diskussioner på skolgården. Bittert.

2010-10-21 @ 22:44:51
URL: http://outerheaven.blogg.se/
Postat av: Patrick

Jag har heller aldrig sett programmet i fråga och hur befängd programidén än må vara så tycker jag ändå att fenomenet påvisade en form av liberalism som på något sätt är lite beundransvärd, iallafall i relation till dagens samhälle där man t.ex. inte ens kan göra reklam för ost utan att väcka anstöt hos någon.



På tal om något helt annat, jag är lite på jakt efter en vokalist med tillgång till egen inspelningsutrustning för ett anspråkslöst litet musikprojekt jag håller på med och tänkte ifall du kanske skulle kunna vara intresserad? ^^



Dra iväg ett mail till min adress (som du borde få via bloggkommentaren) om du är intresserad så berättar jag mer ^^

2010-10-22 @ 13:23:41
URL: http://paevdali.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0