Chicken Bulgogi a'la Linda

Det här är ett recept som jag har utgått med från boken "Koreansk mat" och modifierat den efter eget tycke och smak (vilket jag ofta brukar göra). Eftersom jag och min man är helt tokiga i kyckling så har jag bytt ut det traditionella köttet mot kycklingfiléer. Denna rätt har jag testat både på min man och på några av våra vänner och den har varit en succé i båda fallen. Helt klart en ny paradrätt att plocka fram när man har folk över på middag!


Chicken Bulgogi a'la Linda (ca 4 pers)

Ingredienser:

Ca 800 g kycklingfiléer, skurna i tunna skivor.
En knippe salladslök
Ett par chilifrukter
200 g spenat
En burk inlagda böngroddar
Äggnudlar eller ris

Marinad:
1½ matsked sesamolja
1 dl koreansk eller japansk soja
2 msk strösocker
½ kryddmått svartpeppar

Stark sås:
Några matskedar chilipasta, Kodjochang
Ca 1 tsk sesamolja
En nypa socker

Beskrivning:
Blanda ihop marinaden, skär kycklingfiléerna i tunna skivor och lägg i marinaden. Låt marinera i ca 30 min. Skölj och hacka salladslöken och chilifrukterna. Stek dessa i en stor wokpanna tillsammans med spenaten. Tillsätt den marinerade kycklingen och stek på hög värme. Koka riset eller nudlarna.
Servera köttet med de inlagda böngroddarna och ev. lite sallad. Ha den starka chilisåsen vid sidan om att doppa i eller stryk den direkt på den marinerade kycklingen. (Obs! Notera att den är väldigt stark!) Om man vill så kan man marinera grönsaker i lite sesamolja. Servera gärna måltiden med ett sött vitt vin. Bon Apetit!



Sambobetyg: 5/5 kimchiskålar!



Kommentarer
Postat av: Obama och amerikanarna

Skulle ge ett än högre betyg om skalan tillät! :) rekommenderas starkt. Ett nyttigt alternativ skall också sägas

2010-10-31 @ 13:33:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0