Lasagne med aubergineplattor och fetaost

Ännu ett recept att ändra på till nästa gång med andra ord! Istället för lasagneplattor ska man ha aubergineplattor, men eftersom detta inte alls föll mig i smaken ska jag testa att ha squashplattor nästa gång istället. Jag bytte dessutom genast ut chevreosten mot fetaost, vilket vi i stort sett avgudar i det här hushållet. Det som var intressant med detta recept är att man fick ha Ajvar Relish i, vilket är en pasta med chili, aubergine, vitlök m.m. Smakade på den och insåg att det kanske är det här som är någon slags motsvarighet till det koreanska kökets pibimbapsås eller nåt. Dock kommer Ajvar Relish aldrig att slå Kotchuchangens heta smak.

(Receptet kommer ursprungligen från Aftonbladets bilaga "GI & Hälsa", 9-11 nov)


Lasagne med aubergineplattor och fetaost (ca 4 normala pers, eller 1 Andreas, haha!)

Ingredienser:
ca 600 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olja (till stekningen)
Torkad basilika (Pizzakrydda går lika bra)
1 burk krossade tomater
1/2 dl Ajvar Relish
1 stor aubergine/squash
2 dl matgrädde
2 dl riven ost
ca 100 g fetaost (10%)
Salt och svartpeppar


Beskrivning:
Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken och vitlöken, fräs detta i stekpannan i någon minut och häll sedan upp på ett fat. Bryn sedan färsen i några min, smaksätt med salt, peppar och basilikan. Häll sedan i löken och häll över Ajvar Relish och krossade tomater, rör om. Låt koka i ca 10 min.

Skiva auberginen och lägg ett lager i botten av en ugnsfast form. Häll på hälften av köttfärssåsen. Strö 2 dl ost över och häll på 1 dl grädde. Lägg på ett nytt lager auberginplattor, häll på resten av köttfärssåsen, strö över getosten och gratinera i ugnen i ca 40 min.


Hoppas att det smakar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0