"Things We Lost in Translation" Literary forum and author talks, pt.1

Gårdagskvällen spenderades på ABF-huset, där Korea Literature Translation Institute (한국문학번역원) höll i det första av två kulturella möten mellan litteratur och översättning, som manifesterades i att två svenska författare och två koreanska författare läste varandras texter på svenska och koreanska, varpå moderatorn Astrid Trotzig ställde frågor.

Den svenska författarkåren bestod av Niklas Rådström (som skrivit bland annat Gästen; en roman som på ett fiktionellt och komiskt sätt skildrar mötet mellan den danske barnboksförfattaren H.C. Andersen och Charles Dickens), samt Lena Andersson (som presenterade ett utdrag ur sin bok Duck City; en metaforisk politisk satir).

De koreanska författarna var Yi Mun-yol (이문열) och Kim Yong Ha (김용하). Yi har under sina 30 år som aktiv författare skrivit hela 80 böcker. Född mitt under det brinnande Koreakriget lämnade hans far familjen för Nordkorea, vilket påverkat Yi starkt i hans författarskap. Ett par exempel av hans mer kända böcker är Poeten och Ett Ungdomsproblem, som är översatta till svenskan. Kim Yong Ha debuterade i mitten av 90-talet med Meditation of a Mirror, men har blivit uppmärksammad för den suicidala romanen I Have the Right to destroy Myself.

Mötet var väldigt intressant och jag fick tillfället att prata med Kim Yong Ha en stund efteråt, vilket var väldigt trevligt och givande. Jag växlade även ett par ord med Yi Mun-yol och den koreanska litteraturkritikern Jeong Myeong-kyo.

Det som kanske var mest intressant för mig, eller en bonus kanske jag ska säga, var att jag fick träffa Astrid Trotzig. Kanske mest för att jag läst några av hennes publikationer förut. Bland annat Blod är tjockare än vatten, som jag läste när jag gick i 9:an. Jag fick tillfälle att prata med Astrid också efter hon noterat att jag pratade koreanska, varpå hon berättade att just Blod är tjockare än vatten var en bok som hon alltid blir ihopkopplad med, trots att hon har skrivit flera andra publikationer.

Kommentarer
Postat av: Fotograf Matilda Bäcker

Sv: Tack så mycket, det värmer att höra :)

2010-06-16 @ 10:34:55
URL: http://matildabacker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0