Morfar 100 år

Idag vill jag ge en speciell tribut till min morfar, som om han skulle levat skulle fyllt 100 år den 1:a januari. Den tanken slog mig nyss när jag satt och reflekterade på att det redan är 2010 och hur fort åren passerar.

Jag vet inte sådär överdrivet mycket om min morfar egentligen. Morfar hette Harry och dog av magcancer 1990 när han var 80 år gammal, och jag själv bara var 9 år. Det jag minns av honom var att han älskade att jobba i trädgården, både sin egen och andras. Han var känd i det lilla samhället som en vänlig människa som gratis ställde upp och hjälpte både för honom kända och okända människor med trädgårdssysslor som de inte riktigt bemästrade, bland annat beskärning av fruktträd och sådana saker.

När jag fyllde 7 år så fick jag en hel låda med trädgårdsskötselkort av morfar. Han hade väl varit med i någon slags klubb och samlat på sig dessa till han hade alla, sedan gav han dem till mig. Jag vet inte varför han valde att just ge dem till mig, det hade varit spännande att veta. Kanske hoppades han att något intresse kunde föras vidare till nästa generation, kanske såg han någonting speciellt hos mig.

Harry var en mycket speciell människa, han kom från en torparfamilj som hade många barn och hade det knapert som jag förstår det. Han föddes i ett torp bara ett stenkast från den gård han kom att arrendera tillsammans med mormor senare i livet, som heter Ramsdal. Den ligger 3 km från Långrådna i norra Småland. Där växte även min mamma och hennes bröder upp.

Så, grattis såhär några dagar i efterskott, morfar!

Kommentarer
Postat av: Isabella von Sydoph

vad fint du skriver om din morfar! han skulle vara mycket stolt! :)

2010-01-04 @ 08:41:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0