¿Qué es la vida?




"Yo sueño que estoy aquí
destas prisiones cargado,
y soñé que en otro estado
más lisonjero me vi.
¿Qué es la vida? Un frenesí.
¿Qué es la vida? Una ilusión,
una sombra, una ficción,
y el mayor bien es pequeño:
que toda la vida es sueño,
y los sueños, sueños son"

- Pedro Calderón de la Barca


Av någon anledning slog den här strofen mig när jag redigerade den här bilden på Antoine. Det är en strof ur en spansk 1600-talspjäs som jag fick uppdrag att läsa högt när jag läste spanska på gymnasiet. Tycker den är oerhört fin och har en bakomliggande konflikt mellan den fria viljan och ödet. Kanske borde passa på att ge en knapphändig översättning (min spanska är knappt använd sen 10 år tillbaka och därmed ringrostig, men ändå. Den som är bättre än mig på spanska, plz rätta mig om jag har fel):


"Jag drömmer att jag är här
fast av dessa inspärrningar,
och jag drömde att jag i en annan stat,
var lyckligare.
Vad är livet? Ett vansinne.
Vad är livet? En illusion,
en dröm, en fiktion,
Och den största vinsten är liten;
För hela livet är en dröm,
och drömmar är inget annat än blott drömmar."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0